قراردادهای عمومی

قرارداد License چیه و کاربردش چیه؟


بیشترین جایی که کاربرد قراردادهای لایسنس به گوشتون خورده اینه که میگن فلان چیز تحت لیسانس ایتالیا ساخته شده یا تحت لیسانس فلان برند معروفه و غیره. اما از لحاظ قراردادی چه اتفاقی افتاده و این تحت لیسانس بودن یعنی چی؟

قراردادهای لایسنس همان قرارداد اعطای حق بهره برداری از دارایی های نامشهود مثل دانش فنی، حق اختراع، برند و این چیزهاست. در واقع طی این عقد یکی از طرفین که مثلاً تکنولوژی و دانش فنی خاصی را داره، حق بهره برداری از آن دانش را برای مدت مشخص و در یک محدوده جغرافیایی مشخص به طرف دیگه اعطا می کنه. اگه دقت کنید این عقد تا حدی شبیه به اجاره است، بدون اینکه مالکیت انتقال پیدا کنه، اجازه بهره برداری و منفعت منتقل میشه، با این تفاوت مهم که در عقد لایسنس، صاحب امتیاز خودش می تونه از آن دارایی نامشهود همچنان استفاده کنه و اینطور نیست که طرف مقابل مالک منفعت به طور کل بشه بلکه فقط حق و اجازه ی بهره برداری بهش اعطا می شه. (مگه اینکه به صورت انحصاری تنظیم شه)

معمولاً در مقابل این اجازه بهره برداری، چیزی به نام رویالتی پرداخت میشه. رویالتی (حق امتیاز) مبلغ مشخصی هست که در مقابل بهره برداری از منافع در همان ابتدای کار به صاحب امتیاز پرداخت میشه، ممکنه هم طرفین توافق کنند علاوه بر رویالتی، درصدی از میزان فروش محصول نهایی توسط گیرنده به واگذارنده پرداخت بشه.

در قراردادهای لیسانس معمولاً نظارت به صورت حداقلی اتفاق می افته مگر اینکه برند مشهور باشه و برای جلوگیری از خدشه به اعتبارش نظارت بیشتر و دقیق تری بخواد انجام بده اما استانداردها و پروتکل های واگذارنده مهمه که توسط گیرنده رعایت بشه.

پس توی این قراردادها اتفاقی که میفته اینه که صاحب آن دارایی نامشهود، به متقاضی حق بهره برداری اعطا می کنه که در یک مدت و محدوده مشخص، تحت نظارت واگذارنده، از آن دانش فنی و یا تکنولوژی برای تولید محصول نهایی بهره برداری انجام بده.

قراردادهای لایسنس یکی از کاربردی ترین قراردادها علی الخصوص در تجارت بین الملله که موجب انتقال تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال پیشرفت میشه و همچنین راه بسیار مناسبی برای توسعه برند و کسب درآمد برای بیزینس هایی است که نمی خواهند درگیر مدیریت و یا حتی نظارت شدید شعب و نمایندگی و یا حتی فرانشیزهای خودشون بشوند.

البته هرچقدر برند معروف تر و حسابی تر باشه، نظارت بیشتره و کالای تحت لیسانس آن برند قاعدتاً قابل اعتماد تر خواهد بود.

تجربه ی شما از خرید کالاهای تحت لیسانس چی بوده؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات بیشتر