حقوق کسب‌و‌کار

قرارداد حفظ محرمانگی و منع افشای اطلاعات محرمانه


یکی از قراردادهایی که معمولاً به صاحبان کسب و کار یا ایده توصیه میشه که با اشخاص مرتبط با بیزینس از جمله کارمندان، شریکان و هرکسی که به هر دلیلی ممکن هست، اطلاعات محرمانه به وی داده شود، امضا بشه، قرارداد رازداری و منع افشای اطلاعات محرمانه است، که بعضی نکات مهمش را باهم مرور می کنیم.

  1. در این قرارداد مهمه که اطلاعات محرمانه تعریف بشه و برای افشا کننده اطلاعات، بهتره که اطلاعات محرمانه به نحو عام و به صورتی که کلیه ی اطلاعات ملموس و غیرملموس، شفاهی یا کتبی، الکترونیک یا غیرالکترونیک و غیره را شامل بشه، تعریف بشه و محدود به نوع خاصی از اطلاعات نشه.
  2. چون اکثراً از زمانی که روابط تجاری شروع می شه اطلاعات به طرف مقابل ارائه میشه و معمولاً مقدم بر انعقاد قرارداده، به همین دلیل توصیه می گردد در قرارداد شرطی مندرج بشه که این قرارداد را نسبت به کلیه ی اطلاعاتی که قبل از این قرارداد نیز افشا شده، تعمیم بده.
  3. خوبه که در این مدل قراردادها، شرایطی جهت عودت یا امحا اطلاعات محرمانه طبق اعلام افشاکننده، پیش بینی بشه و همچنین برای عادلانه تر بودن این قرارداد، مواردی که شامل شروط این قرارداد نیستن مثل وقتی که اطلاعات به صورت عمومی وجود دارن یا به تقاضای مراجع قضایی افشا شدن و غیره، به عنوان استثناها مندرج بشن.
  4. مدت این قراردادها بهتره طولانی باشه و حتی بیشتر از زمانی باشه که قراره همکاری اصلی انجام بشه و همچنین بهتره ضمانت اجرای این قراردادها در قالب «وجه التزام حداقلی»، به صورت واضح و مشخص تعیین بشه و نوشته شه که اگر بیش از این مبلغ، خسارتی وارد شد، آن خسارت هم قابل مطالبه خواهد بود. تعیین مبلغ «وجه التزام حداقلی»، بسته به ارزشی داره که اطلاعات محرمانه میتونه داشته باشه و خوبه این مبلغ به نحوی نگارش شه که با توجه به تورم، ارزشش را در طول زمان از دست نده.
  5. در ضمن، قرارداد محرمانگی از آن قراردادهاییه که توصیه میشه مرجع حل اختلافشون داوری باشه.

شما تا حالا قرارداد محرمانگی امضا کردید؟ علت آن چی بوده و آیا نکته ای در خصوصش توجهتون را جلب کرده؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Mark 1401/06/16

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

مقالات بیشتر